Menu horizontal
miércoles, 29 de febrero de 2012
El 90% de las personas "estafadas" por las preferentes son "jubiladas"
INFOMIÑO - EMPLEADOS CAIXANOVA ROSAL SALEN ESCOLTADOS GUARDIA CIVIL
Font:http://www.youtube.com/user/infominho
Les participacions preferents - VOTV - Xip TV
Font:http://votv.xiptv.cat/credit/capitol/les-participacions-preferents#
Unnim suspèn el pagament d'interessos d'algunes emissions de participacions preferents i obligacions
La suspensió perjudica a uns 6.000 clients que van contractar alguna d'aquestes emissions
--------------------------------------
Després que les entitats financeres enganyessin als seus clients amb l'escàndol de les participacions preferents, ara Unnim n'ha suspès el pagament dels interessos. Concretament, de tres emissions d'obligacions subordinades i d'una emissió de participacions preferents, segons han comunicat el banc com fet rellevant a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El motiu d'aquesta 'suspensió' s'explica perquè en el fullet de condicions d'aquestes emissions s'especificava que en cas de què l'entitat entrés en pèrdues es deixarien de pagar els interessos. Unnim va declarar pèrdues el tercer trimestre del 2011. La mesura té caràcter conjuntural per a la major part de les emissions, amb l'excepció dels subscriptors de les preferents, 1.223 clients, que no podran cobrar els interessos corresponents al període de pèrdues.
El volum de diners que han quedat en suspensió de pagament de les quatre emissions, tres d'obligacions i d'una de preferents, acumula un total de 126.000 euros que haurien de cobrar prop de 6.000 clients, en concret 5.993 persones, de l'ordre d'uns 20 euros per client.
D'aquestes 5.993 persones, 1.223 són clients de l'emissió de participacions preferents. Aquests són els clients que sortiran més perjudicats del fet de què Unnim hagi entrat en pèrdues.
Contràriament, els subscriptors de les tres emissions d'obligacions, tot i que en el fullet s'indica que en el moment de què l'entitat entri en pèrdues deixaran de cobrar els interessos acordats, també se'ls assegura que un cop l'entitat es recuperi i entri de nou en beneficis, podran recuperar els diners que han deixat de cobrar.
Això no passa amb els clients de les preferents que mentre duri el període de pèrdues, deixaran de cobrar per sempre la gratificació del capital invertit.
En el fet rellevant a la CNMV, Unnim ha informat que ha suspès el pagament dels interessos de l'emissió de participacions preferents que s'havia de fer efectiu aquest dimecres 29 de febrer. En el mateix fet rellevant Unnim informa que també deixarà de pagar les rendibilitats de les emissions que s'havien d'abonar el 29 de febrer i l'1 de març.
Unnim està en aquests moments pendent de la resolució d'una subhasta on s'han presentat el Banc Santander, el BBVA, Ibercaja i el Popular. Fonts financeres han explicat que un cop el Banc d'Espanya adjudiqui el resultat de la subhasta, que es podria saber a finals d'aquesta setmana o com a màxim els primers dies de la setmana pròxima, l'entitat que absorbeixi al Banc Unnim s'haurà de fer càrrec del pagament dels interessos d'aquestes emissions, que ara s'han suspès conjunturalment perquè Unnim ha entrat en pèrdues.
Unnim ha obert un període de consultes amb totes les persones afectades per informar-los de la situació i de les previsions dels pròxims mesos. L'entitat ha matisat que diferent són els clients que van comprar participacions preferents. En aquest cas, els clients deixarà de percebre els interessos mentre es mantingui el període de pèrdues. Tot i així, en el moment que el Banc d'Espanya adjudiqui l'entitat, aquestes clients de preferents recuperaran els interessos en efecte retroactiu fins la consolidació de l'absorció en la nova entitat financera.
Font:http://www.directe.cat/noticia/189268/unnim-suspen-el-pagament-d-interessos-d-algunes-emissions-de-participacions-preferents-i-o
Amposta donarà suport als afectats per les participacions preferents
Font:http://www.lamalla.org/infolocal/terres_ebre/article?id=1016132
martes, 28 de febrero de 2012
Carta al Banco Central Europeo
- La devolución del capital, hasta el último céntimo.
- La devolución del capital, hasta el último céntimo.
- La devolución del capital, hasta el último céntimo.
Si hay alguna cosa que decir, por favor, hacedlo llegar vía comentario por favor!!! Gracias!
Carta al FMI y al BCE
- La carta al FMI y al BCE está redactada y mañana se publicará
- Todos los que lo deseen podrán firmar en ella, no importa de dónde sean ni qué producto tienen.
- Corramos la voz para que realmente estos escritos tengan peso y nos hagan caso.
- Ganaremos!
- Si hay alguna cuestión acerca de ello, escribid a: mailto:estafabanca@gmail.como a javierjimvi@gmail.com
El 3 de marzo ¡sal a la calle con ADICAE contra los abusos bancarios y los fraudes al ahorro!
El sábado 3 de marzo ADICAE organiza cinco grandes manifestaciones contra los abusos bancarios y los fraudes al ahorro familiar en Madrid, Barcelona, Sevilla, Valladolid y Alicante. Esas cinco ciudades deben ser un hervidero de lucha común contra estas actitudes de la Banca. ADICAE está organizando autobuses en todas sus delegaciones para acudir masivamente a las manifestaciones desde todos los puntos de España.
La Banca lleva muchos años, demasiados, abusando de los consumidores y creando grandes fraudes al ahorro familiar: Forum y Afinsa, Gescartera, Ava,... y más recientemente los casos de las cláusulas suelo y clips hipotecarios, o el corralito de las participaciones preferentes, de candente actualidad y en el que casi 1 millón de familias están viendo cómo la Banca les ha ‘secuestrado’ 30.000 millones de euros.
Los consumidores y usuarios no podemos ser meros espectadores de un sistema que nos condena a una peligrosa pasividad ante los abusos bancarios. Debemos seguir haciéndoles frente con nuestra participación y nuestras condiciones. Los consumidores representamos un proyecto social que aporta alternativas para una mejor calidad de vida de los ciudadanos, más justa y sostenible. Frente al fracasado modelo en el que tercamente siguen insistiendo los poderes del sistema, los consumidores y ciudadanos tenemos mucho que decir.
ADICAE está demostrando todo esto, organizando a los consumidores y respondiendo con programas y campañas concretas. Hemos al gravísimo problema de los abusos hipotecarios en todos los aspectos, con propuestas legislativas a partidos y grupos parlamentarios; con actuaciones judiciales ante la Banca, como la macrodemanda de cláusulas suelo, o contra los productos financieros tóxicos (clips-swaps) impuestos con engaños a cientos de miles de familias; y también encabezando las movilizaciones en la calle y ante las instituciones por estos problemas.
ADICAE se moviliza por el ahorro familiar. Hemos defendido a decenas de miles de ciudadanos defraudados por Lehman Brothers a través de la Banca española que ha actuado como irresponsable correa de transmisión del fraude. Frente al Santander Banif Inmobiliario y el injusto corralito por su fondo de inversión estamos llevando a cabo también una labor intensa de defensa de los afectados.
Asimismo estamos defendiendo a los consumidores ante el secuestro de los ahorros en productos oscuros y engañosos, como las participaciones ‘preferentes’ y otros productos de bancos y cajas de ahorros en general, y ante el baile confuso de ofertas para captar depósitos que responden más a los intereses de la banca por capitalizarse que a ofrecer condiciones seguras para el ahorro. Y, por supuesto, seguiremos defendiendo sin desfallecer al medio millón de familias defraudadas por Fórum, Afinsa, Arte y Naturaleza, que siguen sin ninguna solución. Y también por otros muchos afectados: Opening, Ava, Gescartera, Ineas, fraudes electrónicos,...
Ha llegado la hora de que los afectados de todos y cada uno de los casos mencionados, sus familiares, sus amigos,... y cualquier persona de bien que sienta vergüenza ante los continuos abusos de la Banca salgamos a la calle unidos en una sola marea que clame “¡Basta ya de abusos bancarios!”. El 3 de marzo nos vemos en las calles.
Convocatorias de manifestación
Madrid. 12.00 Plaza de Cibeles, frente a Banco de España.
Barcelona.11.00 Frente a la Bolsa de Barcelona / CNMV.
Sevilla. 11.00 Juzgados, plaza de San Sebastián.
Valladolid. 12.00 Plaza del Milenio.
Alicante. 12.00 Salida frente a la CAM, C/ Óscar Espla 37.
A Coruña. 11.00 Plaza de la Palloza.
Bilbao. 12.00 Banco de EspañaC/ Gran Vía, 10 (frente al Corte Inglés)
Vigo. 11.00 Cruce de la c/ Vía Norte con Urzáiz
Fuente:www.adicae.net
Adicae tacha de "injusto" el planteamiento de Almunia con los afectados de las cuotas de la CAM
En un encuentro informativo ofrecido este martes en Alicante, ha estimado que el punto de vista del vicepresidente de la Comisión Europea además "es falso". "El señor Almunia no sabe de qué habla, y creo que mejor hubiera sido que se hubiera callado la boca", ha subrayado.
En este sentido, se ha mostrado "indignado" con las palabras del comisario, quien este lunes apuntó "las cuotas participativas son instrumentos equivalentes a acciones concebidas específicamente para las cajas de ahorros españolas y constituyen, al igual que otras participaciones tales como los valores, un instrumento financiero de absorción de riesgo".
Manuel Pardos ha reconocido que "teóricamente las cuotas participativas sí eran como acciones de las cajas de ahorro, pero a nadie se le vendieron como eso".
Por ello, ha reclamado que "se reconozca que eran un producto mal vendido y no digan que los afectados deben acudir a la CAM, porque de la CAM sólo queda la Fundación y debe ser el Banco Sabadell el que lo asuma".
De lo contrario, Adicae está dispuesto a denunciar la venta de CAM al Sabadell ante los tribunales, a través de una fórmula legal que los abogados de este colectivo están estudiando en la actualidad, en caso de que fracasen sus intentos por solucionar la situación por la vía del diálogo.
VÍA DEL DIÁLOGO
Además, ha considerado especialmente "grave y criminal" que los gestores de las cajas de ahorro "continuaran vendiendo masivamente estos productos a personas de este perfil --personas mayores que desconocían lo que adquirían-- después de 2008, en plena crisis, porque ellos sabían que la banca española estaba en crisis, y por tanto que el riesgo era inminente".
Preguntado por la iniciativa de algunas entidades bancarias que han ofrecido canjes a los clientes con productos preferentes, ha señalado que "el canje idóneo pasaría por acotar muy bien las pérdidas de nominal, siempre y cuando los afectados pudieran aceptarlo sin imposiciones".
De igual modo, ha apostado por buscar una fórmula que ofrezca una "liquidez inmediata" y que segmente a las personas por edades, de manera que a los afectados muy mayores "no se les ofrezca deuda subordinada a 10 años, sino a cinco".
En esta línea, ha recordado que Adicae está "intentado dialogar con las entidades para que ofrezcan fórmulas aceptables para los usuarios", como vía previa a la judicial juzgado, y para ello ha estimado "imprescindible" que los afectados cuenten con el respaldo de la ciudadanía para reclamar en la calle sus derechos.
Así, Adicae ha convocado para este sábado, en toda España, concentraciones ante las respectivas entidades financieras, --que en el caso de la ciudad de Alicante se realizará ante la sede central de CAM--, "para exigir el diálogo y buscar una solución razonable, que no sea esta opción absurda de pérdidas sin cuantía".
Fuente: Europa Press
La CNMV abre expedientes sancionadores a cuatro emisores de participaciones preferentes
DESVIACIÓN DEL VALOR NOMINAL Y DE MERCADO.
lunes, 27 de febrero de 2012
El 'corralito' de les preferents afecta 325.000 persones
Bancs i caixes van col·locar productes borsaris d’alt risc a gent gran sota l’aparença d’un dipòsit corrent. Amb la crisi, les participacions preferents han perdut fins a un 50% del seu valor
ROBERT BONET
Desenes de milers de persones no poden accedir als seus estalvis. Des de l’any 2009, les entitats bancàries de l’Estat espanyol van emetre en massa les anomenades "participacions preferents", valors borsaris molt inestables i sense garantia, amb l’objectiu d’incrementar el capital propi. Per col·locar el producte, que oferia avantatges escassos, van recórrer a les xarxes de confiança teixides entre el personal de les sucursals i la clientela de tota la vida.
L’estratègia va ser convèncer la gent sense coneixements del sistema bancari, especialment persones grans, perquè dipositessin els seus modestos estalvis en unes inversions arriscades i complexes, pensades per a persones expertes, ocultant deliberadament la seva naturalesa.
Amb la crisi econòmica, les participacions preferents, indirectament lligades a l’economia del totxo, han perdut fins a un 50% del seu valor. Els dictàmens de la Unió Europea han obligat la banca a desfer-se d’aquest producte, qualificat com a “actiu tòxic”, i després de la prohibició de comercialitzar-lo entre petites estalviadores, les entitats financeres han lliurat una cursa per desempallegar-se’n. La Caixa, que ostenta el rècord estatal amb 4.898 milions d’euros invertits en preferents, va anunciar, el mes de desembre, la seva reconversió en altres productes financers, no gaire diferenciats dels originals, en un termini que es va acabar la setmana passada. La resta d’entitats han emprès iniciatives similars.
Quan les persones afectades volen retirar els seus estalvis, s’adonen que els tenen bloquejats i que els seus diners s’han perdut dins la metafísica incerta i incomprensible dels mercats de valors. Allò que els van vendre com un dipòsit, resulta ser un producte borsari de caràcter perpetu –si té beneficis, el banc et va donant interessos, però no et retorna la quantitat inicial–, subjecte a les oscil·lacions dels mercats, no garantit en cas que l’entitat faci fallida i sense cap mena de liquiditat, és a dir, que no és possible transformar-lo en efectiu.
Després que es multipliquessin les queixes, el frau es va destapar el novembre passat, quan l’Associació d’Usuaris de Bancs i Caixes (AICEC, ADICAE a nivell estatal) va denunciar 52 entitats bancàries, incloses totes les de gran volum, per la comercialització indeguda de participacions preferents. AICEC afirma que “aquest producte tòxic està enverinant la vida de milers de ciutadans, la majoria gent gran, que havia posat els estalvis en aquests títols amb total desconeixement de les seves característiques”. A l’Estat espanyol, un mínim de 325.000 persones tenen preferents i les famílies que s’agrupen a les plataformes d’afectades d’AICEC-ADICAE ja són 30.000.
Què són les preferents?
Les participacions preferents són valors o inversions de renda fixa, productes financers de gran complexitat que, a la pràctica, comporten convertir-se en accionista del banc, comprant el seu deute. És el que s’anomena deute subordinat. Les preferents es negocien a la borsa i s’exposen a pèrdues importants. Són valors a perpetuïtat, és a dir, que no tenen venciment; l’entitat retornarà la quantitat inicial quan ho desitgi, pagarà interessos només si té beneficis i és lliure de no fer-ho. Els diners invertits no estan coberts pel Fons de Garantia de Dipòsits, per tant, si el banc o caixa fa fallida, la persona ho perd tot. El seu principal inconvenient, però, és la falta de liquiditat. Per recuperar els diners, les preferents s’han de vendre als mercats borsaris al preu que se’n pagui, que avui dia és molt més baix que el seu valor nominal, la quantitat que es va invertir inicialment. La gent experta coincideix a dir que els riscos que comporten les preferents no compensen els beneficis i, en tot cas, no són un producte destinat a persones sense coneixements en la matèria.
Estratègia planificada
Tot i que ja van començar a circular a l’inici de la dècada passada, va ser a partir de 2009 que la venda de participacions preferents va adquirir un caràcter generalitzat i, des de llavors, la banca n’ha emès per valor de 12.000 milions d’euros. Els bancs i les caixes havien d’ampliar el seu capital per encaixar la crisi i omplir el sot que va deixar l’explosió de la bombolla i van decidir fer-ho a costa de la seguretat dels estalvis de la clientela de base.
A través de les sucursals, les entitats van dur a terme una campanya comercial per col·locar preferents entre les clientes particulars, sense cap mena d’escrúpols a l’hora d’entabanar la gent gran perquè diposités els estalvis de tota una vida en aquestes inversions. Aprofitant la proximitat i la coneixença generades per anys de relació comercial, les oficines van presentar-los les participacions preferents com un producte ideal, de rendibilitat garantida i totalment segur, amb disponibilitat dels diners en tot moment, que donaria més interès als seus estalvis. Les víctimes de l’engany, pensant-se que contractaven un servei similar a un dipòsit corrent, simplement van firmar, confiades, el paper que els van posar al davant.
A l’hora de vendre productes financers complicats, la normativa exigeix que l’entitat passi un qüestionari a la persona que els sol·licita per saber si està capacitada per gestionar la inversió. Les persones afectades afirmen que no van veure el document o que ja els arribava amb les respostes marcades. Així ho explica a la Directa una filla d’afectades, Lídia Matilla: “En el cas dels meus pares, van falsificar el text es on deia que tenien coneixements del mercat borsari i això és impossible ja que insisteixo que no saben llegir ni escriure”.
Gat per llebre
Les denúncies s’acumulen a la Comissió del Mercat de Valors (CNMV), organisme estatal encarregat de la regulació del sector financer. Després d’anys de fer la vista grossa, el novembre passat, va prohibir a la banca l’emissió de més productes de renda fixa (bons, obligacions, participacions preferents). El seu president, Julio Segura, va admetre que s’havia produït “informació enganyosa, per no dir fraudulenta” en la seva comercialització. A partir de llavors, les entitats bancàries han bescanviat a corre-cuita les preferents per altres inversions que, tot i ser legals, tenen característiques semblants. És llavors que molta gent s’adona que els seus estalvis estan bloquejats, no els poden retirar i, alhora, que la seva continuïtat depèn dels vaivens de l’economia especulativa.
El col·lectiu d’advocats Ronda ha portat als tribunals un centenar de casos i demana la nul·litat d’aquests contractes fraudulents. Cruz Clemente, un jubilat de 73 anys i veí de l’Hospitalet de Llobregat, havia acumulat un capital de 72.000 euros després de treballar durant dècades com a operari a diverses fàbriques i com a porter d’immoble. El 2009, quan va anar a actualitzar la llibreta a la sucursal del BBVA, el director, vell conegut i persona de confiança, li va assegurar que “tenia un producte molt adequat per als seus estalvis”. Sense saber-ho, va contractar bons convertibles, que ja han perdut el 22% del seu valor. Òscar Serrano, advocat que representa les víctimes del frau, algunes de més de 90 anys, afirma que el pitjor ha estat adonar-se que havien subscrit una inversió a perpetuïtat: “Les persones grans volen un venciment per tenir disponibles els diners en cas de necessitat (…) el producte no era l’adequat i no és tal com van explicar que era a la gent, es va vendre de forma incorrecta”.
La Caixa va generar uns 5.000 milions d’euros en participacions preferents
La Caixa va generar gairebé 5.000 milions d’euros en preferents, a través de tres emissions: el 1999, el 2000 i el 2009. El 15 de desembre, el consell d’administració va donar com a termini el 31 de gener per a dur a terme el bescanvi dels títols. Les participacions preferents de l’entitat es convertiran en deute subordinat a deu anys (70%) i en bons convertibles en accions de CaixaBank (30%). Les víctimes de l’engany no podran recuperar, doncs, el 70% dels seus estalvis fins d’aquí a una dècada, a la vegada que el nou producte continua sense tenir garanties de cobrament i el seu valor dependrà dels mercats. Els bons es podran vendre d’aquí uns mesos, quan es converteixin en accions, però el seu valor també estarà determinat per la borsa i, probablement, serà inferior a l’inicial. La majoria de persones damnificades han acceptat el tracte a contracor, ja que mantenir les participacions encara comportava més riscos. Vendre-les suposaria perdre entre el 40 i el 50% dels diners.
Dolores C., una tarragonina de 92 anys, viu amb 200 euros mensuals de pensió i La Caixa li ha bloquejat 100.000 euros que havia estalviat durant 40 anys de vida laboral, a causa de les participacions que li van vendre fa dos anys, quan en tenia 90.
Albert A. és un veí de Manresa de 84 anys i no pot costejar el seu ingrés en una residència perquè no pot accedir als 80.000 euros d’estalvis que té atrapats a les preferents. “Sembla que tots els directors s’han comportat igual, que això obeeix a una estratègia dictada des de les altes esferes de La Caixa”, afirmen les persones afectades i les seves famílies.
Font;http://directa.cat/noticia/frau-les-entitats-bancaries-amenaca-els-estalvis-milers-persones
30.000 afectats per invertir en productes financers tòxics
Segons el responsable de comunicació de d'Aicec, Gianfranco Pani, a Girona hi ha una proporció de població afectada superior a la mitjana: "Les entitats van comercialitzar aquests productes sobretot entre gent gran, i Girona té una població més envellida que Barcelona o Tarragona, i sobretot, una renda per càpita i una capacitat d'estalvi superior".
Aquesta entitat, integrada a l'organització estatal Adicae, ja ha celebrat diverses assemblees d'afectats a Girona, on centenars de persones s'han interessat per la demanda col·lectiva que s'està tramitant contra les entitats que han comercialitzat aquests productes.
En les darreres setmanes, Diari de Girona, ha conegut els casos de desenes de persones que han contractat aquest tipus de productes, sobretot participacions preferents. Tot i que alguns coneixien la tipologia del producte , la major part ho van fer pensant que invertien en quelcom similar al un dipòsit a termini fix amb la possibilitat de recuperar la totalitat del capital.
En realitat, les preferents no tenen data de venciment i la seva rendibilitat depèn dels resultats del banc que les emet.
"Són productes financers complexos d'alt risc" comenta Pani, qui afegeix que "la majoria d'afectats que atenem, van contractar més d'un producte tòxic".
Efecte col·lateral del canvi
A tot l'Estat, hi ha centenars de milers d'inversors que han vist atrapats els seus estalvis per les participacions preferents. Més de 700.000 clients, segons l'associació d'usuaris de banca Adicae, van comprar aquest actiu financer sota el reclam de la seva alta rendibilitat sense adonar-se que els seria molt difícil recuperar la inversió quan vinguessin maldades
Les participacions preferents sense un instrument semblant a les accions però sense drets polítics la remuneració de les quals oscil·la en funció dels beneficis de l'entitat emissora. Es tracta d'un producte d'estalvi de caràcter perpetu que ni es cancel·la ni s'amortitza, de manera que la recuperació de l'estalvi només pot obtenir a través de la seva venda al mercat secundari i el seu valor real oscil·la en funció de la seva cotització en el moment de l'intercanvi.
Producte no cobert per garantia
La crisi financera ha provocat que moltes entitats hagin deixat de pagar els interessos al registrar pèrdues sense que els clients puguin recuperar la inversió realitzada. S'estima que des de 1998, quan van començar a comercialitzar-se en les oficines bancàries, les entitats han captat almenys 26.926 milions d'euros dels estalviadors amb les preferents. Adicae sosté que molts clients no van ser informats de les característiques exactes del producte financer.
Entitats que han registrat pèrdues com la CAM, han deixat d'abonar el cupó i han exasperat els compradors de preferents, que es troben amb un producte no cobert pel Fons de Garantia de Dipòsits, i el valor líquid del qual al mercat secundari està molt per sota de la inversió inicial per l'absència de demanda. La CAM va captar entre 2001 i 2009 gairebé 1.400 milions d'euros en preferents.
Els nous requisits de capital imposats per les autoritats europees i el Govern d'Espanya per a les entitats financeres s'han convertit en l'única sortida per als estalviadors que volen recuperar diners. Les preferents no computen com a capital bàsic, de manera que moltes entitats s'han llançat a canviar-les per accions i obligacions convertibles en accions, que sí permeten complir els requisits del denominat ràtio Tier 1. Les ofertes dels bancs no cobreixen normalment el valor nominal de la participació preferent. El problema d'aquest intercanvi és que pot tenir un efecte col·lateral sobre els accionistes anteriors, ja que de fet suposa elevar el nombre d'accions en circulació i, per tant, disminuir els dividends derivats de futurs beneficis. Aquesta circumstància pressiona al seu torn a la baixa el valor en borsa dels títols, fet que redueix la liquiditat de la inversió dels accionistes tradicionals.
Els analistes ja han advertit que a l'hora de fixar els preus objectius de les accions en les seves recomanacions de compra tindran en compte els canvis de preferents i la posada al mercat de nous títols.
No obstant això, algunes entitats sostenen que l'intercanvi beneficia a tothom perquè permet complir els requisits marcats per les autoritats financeres i per tant augmentar la solvència dels bancs, el que repercuteix positivament en la seva valoració.
Font:http://www.diaridegirona.cat/tema-dia/2012/02/27/30000-afectats-invertir-productes-financers-toxics/549266.html
domingo, 26 de febrero de 2012
El problema de les participacions preferents
L'analista de AIF explica els pros i contres d'aquest producte en el que milers d'estalviadors estan atrapats per les entitats financeres
Molt s'està parlant aquests dies dels inversors que al seu dia van apostar per un producte anomenat " participacions preferents "emeses, en general, per moltes entitats financeres, un producte que era bastant desconegut per a moltes persones però un producte considerat fins fa poc com a molt segur i rendible per molts dels inversors que van arribar a adquirir-lo.
Per poder analitzar la situació, en primer lloc, caldria recordar de quin tipus de producte estem parlant: les participacions preferents són títols considerats híbrids, a mig camí entre la renda fixa i la renda variable, ja que sense arribar a ser accions, comptabilitzaven com a recursos propis per a les entitats que les emetien.
Els més curiós és l'engany a què pot portar el nom de "preferent", que es refereix al fet que si l'entitat emissora fes fallida, les forquilles de preferents cobrarien, si quedés prou patrimoni , abans que els accionistes (tindrien preferència sobre els accionistes) , però també és cert que cobrarien per darrere de tots els altres creditors de l'entitat emissora, de manera que, en la pràctica, les probabilitats de recuperar els diners en cas de fallida serien pràcticament nul · les.
Per si això fos poc complex, el cobrament dels generosos cupons que prometien les preferents no està garantit, ja que està subjecte a la consecució, per part de l'entitat emissora, d'uns determinats beneficis.
I per si tot això encara fos poc, estem davant un producte amb venciment perpetu i sense liquiditat en els mercats financers, ja que no existeixen inversors interessats en comprar-les i els anomenats "creadors de mercat" només estan disposats a fer-ho a preus molt baixos , per exemple, al 50% del valor nominal, el que en la pràctica faria que si un inversor les ven a aquest preu perdria la meitat del capital que va invertir.
Resulta sorprenent, per utilitzar un terme suau, que en els últims anys aquest producte s'hagi col · locat massivament per part de les entitats financeres entre milers de petits, i no tan petits, estalviadors, que tenien un perfil de risc conservador i no tenien ni la més remota idea de les veritables característiques d'aquest producte, que acabem de comentar.
Excepte honroses excepcions, la comercialització d'aquest producte ha deixat molt a desitjar, ja que, una vegada més, els assessors financers empleats de la banca no han explicat prou bé els riscos del producte, a causa de la pressió i el conflicte d'interès als que estaven sotmesos perquè l'únic objectiu de les entitats era col · locar el producte com fos.
Avui, molts assessors d'inversió independents ens trobem amb multitud de clients "enxampats" amb aquests productes, que no poden recuperar la seva inversió i que es veuen forçats a mantenir els seus diners invertit en una entitat en què han perdut tota la confiança.
Les operacions de canvi que finalment s'han dut a terme o s'estan duent a terme per part de les entitats són variades i necessiten d'una anàlisi individual, però en bastants casos s'està abusant novament del client obligant-lo a canviar els seus preferents per accions en un futur, establint ara un preu de l'acció que potser en el moment de la conversió s'hagi ensorrat, amb la consegüent pèrdua del capital invertit.
O pitjor encara, en algunes operacions de canvi, s'obliga els inversors a canviar i mantenir durant llargs períodes, per exemple durant 10 anys, deute subordinat, a un interès molt per sota del mercat per aquest tipus d'inversió, el que fa impossible que abans dels 10 anys es pugui vendre aquest producte en mercat secundari sense patir una voluminosa pèrdua de capital, i per tant, obligarà els inversors a mantenir els diners invertits fins al venciment, els agradi o no els agradi.
Per tant, podem parlar d'un autèntic " corralito "a l'espanyola, que és inimaginable en països més avançats financerament però que de produir-se en algun d'aquests països, hauria tingut importants conseqüències per als directius de les entitats responsables. Aquí, però, tots tan contents.
No voldria acabar sense fer una reflexió sobre la nul · la utilitat de la Mifid en aquests casos.
En efecte, la directiva europea que suposadament havia de protegir els petits inversors ha demostrat ser paper mullat, ja que les entitats continuen col · locant al seu antull els productes que els interessen en detriment dels interessos dels inversors particulars, que estan en clar desavantatge per la seva baixa cultura financera.
Una situació que té poques possibilitats de canviar, ja que la reestructuració financera que estem vivint ens està portant a la formació d'un oligopoli bancari, amb l'excusa de la crisi, el que provocarà una disminució de la competència entre entitats, i per tant perjudicarà als inversors i afavorirà la continuació d'aquest tipus de pràctiques.
Per més que ho repeteixin alguns polítics, banquers i mitjans de comunicació, és una enorme fal · làcia que l'única forma de sobreviure avui dia per als bancs sigui convertir-se en entitats de major grandària, i tenim alguns exemples al nostre país que tossudament ens demostren que es pot ser petit o mitjà, i alhora molt eficient.
Tots sortiríem guanyant. El model a seguir és Regne Unit, on els assessors independents són un actor fonamental en el sistema financer, però aquí encara estem, malauradament, a anys llum.
Arcadi Orrit , director d'Inversió de AIF (Associació de Professionals Assessors Independents Financiers).
Font:http://www.lavanguardia.com/economia/20120221/54258094071/el-problema-de-las-participaciones-preferentes.
sábado, 25 de febrero de 2012
Una Guadix.tv Informativos 10-02-2012 Afectados Participaciones
Font:http://www.youtube.com/user/UnaTVGuadix
Manifestación en Málaga contra la Caixa (16-2-12)
Font:http://www.youtube.com/user/SandraTraducciones
Unas de cal y otras de arena
En 'La Bolsa y la vida' venimos hablando desde hace años de los riesgos que tenía la inversión en 'participaciones preferentes' y denunciando las malas prácticas que las entidades financieras habían seguido en su comercialización. Día tras día se van conociendo más casos y los más de 700.000 afectados se están animando a denunciar públicamente como fueron 'estafados' y se abusó de la confianza depositada en los empleados de las entidades financieras. En este video, grabado en Villanueva de Córdoba, diversos afectados cuentan su triste experiencia. Invito a todos los que trabajamos en el sector financiero a reflexionar sobre lo ocurrido y a desterrar 'el todo vale' para colocar productos financieros a nuestros clientes.
La semana ha estado marcada por la habitual 'ducha escocesa' que recibimos los ciudadanos. El 'agua fría' ha venido del empeoramiento de las previsiones macroeconómicas de las que deriva que se va a seguir destruyendo empleo y profundizando en los recortes . El 'agua caliente' viene del plan de pagos a proveedores de las Administraciones Públicas que supondrá un respiro para muchas pequeñas y medianas empresas, así como de la toma en consideración por parte del Gobierno de las propuestas realizadas por la Defensora del Pueblo en funciones para poner freno a la espiral de desahucios.
De imprescindible lectura es el informe publicado por Cáritas Española, y realizado por la Fundación Foessa, que concluye que una pobreza más extensa, más intensa y más crónica se extiende por nuestro país. De forma fehaciente se demuestra una vez más que el modelo económico vigente genera pobreza y acrecienta la desigualdad social, no sólo en el mal llamado 'Tercer Mundo' sino en nuestro propio país.
¿Hasta cuándo vamos a seguir mirando a otro lado? Permítannos citar de nuevo a Fray Luis de León como hicimos la semana pasada: "Los pastores serán brutales mientras las ovejas sean estúpidas."
Font:No le digas a mi madre que trabajo en Bolsa: Unas de cal y otras de arena
La Caja cancela la reunión con los afectados de las participaciones preferentes
La Caja cancela la reunión con los afectados de participaciones preferentes
24-02-2012 / 18:50 h EFE
Adicae ha señalado que Caja Cantabria ha cancelado la reunión que hoy iba a tener su presidente, Enrique Ambrosio, con los afectados por las participaciones preferentes en la región, con el argumento de que esta entidad forma parte de Liberbank, que es la que "toma las decisiones financieras".
Los afectados por las preferentes en Cantabria, convocados por Adicae (Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas y Seguros), realizaron ayer una concentración ante la sede de Caja Cantabria para reclamar una solución al problema de estas participaciones y otros productos tóxicos.
Estaba previsto que después de esa concentración hoy, viernes, se produjera un encuentro con el presidente de Caja Cantabria, Enrique Ambrosio.
Pero, según informa Adicae en una nota de prensa, ese encuentro fue cancelado "en extrañas circunstancias" y "sólo cinco minutos después de finalizar la concentración" de ayer.
Adicae explica que esta misma mañana el propio presidente de Caja Cantabria comunicó por teléfono al representante de este colectivo en la región, Juan Manuel Brun, los motivos de la cancelación.
"Según manifestó el presidente de la entidad, cancelaba la reunión porque no tenía sentido, ya que Caja Cantabria forma parte de Liberbank, que es la que toma las decisiones financieras", indica Adicae en su comunicado.
Y, a preguntas de Brun, Ambrosio "manifestó que no sabía ni cuándo iba a ser el canje de preferentes, ni por qué productos se iban a canjear", critica Adicae, que añade que el presidente de la Caja "tampoco habló de que estuvieran trabajando en aportar soluciones temporales" para los afectados.
Adicae puntualiza que continúa abierta al diálogo con cualquier entidad que proteja los intereses de los consumidores, "tal y como ha hecho en muchos casos a lo largo de más de 24 años de existencia".
Font:http://www.abc.es/agencias/noticia.asp?noticia=1110574
El nou escàndol de la banca PARTICIPACIONS PREFERENTS
Font:http://www.youtube.com/user/tiolluiset
viernes, 24 de febrero de 2012
52.000 millones más para sanear la banca...
¿Pero que broma es esta?
- recortar derechos,
- recortar salarios de funcionarios,
- recortar prestaciones,
- recortar servicios sanitarios,
- recortar transporte,
- recortar gastos de educación,
- recortar en servicios sociales.
- recortar en investigación...
Nos engañaron como a conejos, se quejan los afectados por preferentes
Más de 300 personas afectadas por las participaciones preferentes -según datos de la Policía Nacional-, se manifestaron, ayer, frente a la sede de Caja Cantabria, en la Plaza Porticada de Santander. Provistos de silbatos y cacerolas, exigían a gritos recuperar el dinero invertido, ahora inmovilizado pero que, cuando adquirieron el producto bancario, les aseguraron que podrían recuperarlo en 48 horas.
La mayoría de ellos responden a un perfil parecido: pequeños ahorradores, de más de 65 años de edad, con pocos conocimientos de los entresijos financieros y a quienes les dijeron en la entidad bancaria «firme aquí», y así lo hicieron, «por desconocimiento», aseguran muchos.
Se calcula que hay 15.000 afectados en Cantabria y todos ellos aseguran con una sola voz que adquirieron las participaciones preferentes «engañados», pues -según sostienen- en la sucursal del banco o caja a la que se dirigieron se les ofreció un producto que era a plazo fijo y sin riesgo. «Me engañaron como a un conejo. Ahora me dicen que no puedo recuperar mi dinero hasta dentro de 10 años. No sé si llegaré a esa edad. Sinceramente creo que no veré mis ahorros», explica Ramón Renedo, uno de los afectados que participaba en la protesta.
En muchos casos son el dinero de toda la vida. Un matrimonio asegura que fueron engañados «miserablemente. Nos aseguraron que era un plazo fijo normal. Se aprovecharon de mi hija, que fue a contratarlo a la oficina». Otro afectado, que prefiere no identificarse, relata que cuando fue a sacar el dinero le ofrecieron un préstamo. Historias similares de escasa información y una deficiente atención se repiten entre todos los que ayer se manifestaron en la Porticada.
La mayoría son personas que viven con pensiones de jubilación y que depositaron una cantidad media de 40.000 y 60.000 euros en estos productos bancarios, según los datos de la Asociación de Usuarios de Bancos, Cajas y Seguros (Adicae), que ha interpuesto hasta el momento ocho demandas a distintas entidades financieras y que pide la nulidad de los contratos.
Nulidad de los contratos
Adicae defiende que en ninguno de los casos los bancos o cajas informaron a sus clientes del riesgo del producto que les ofrecían y por tanto el contrato debe ser declarado nulo. «Según el test de idoneidad -obligatorio desde 2007-, la mayoría de estos ahorradores son de perfil conservador y sin conocimientos financieros, es decir, personas no dispuestas a la contratación de productos de riesgo y las participaciones son productos de alto riesgo, pero el comercial se olvidaba de contarles esa parte. No se les informaba de que estaban adquiriendo un producto perpetuo, que había que venderlo en un mercado secundario y cuya rentabilidad y capital no estaban asegurados». Lo más grave para la vicepresidenta de la asociación a nivel nacional, Ana Solanas, es que «entre los ahorradores estamos encontrando casos de personas ciegas, sordas o analfabetas, que firmaban el contrato con huella dactilar. También hay muchos casos que ni siquiera tienen contrato, solo una libreta de ahorro». «Los clientes iban pidiendo un plazo fijo y se les decía que esto era igual con mayor interés».
Solanas critica que la oferta de la Caixa, bonos convertibles en acciones y deuda subordinada a 10 años, supone para los clientes la pérdida del 20 por ciento del plazo fijo.
Font: El Diari Montañés>Notícies Economia>«Ens van enganyar com a conills», es queixen els afectats per preferents.
La infanta Cristina se reincorpora a su actividad en La Caixa para poder pagar la defensa de su marido...
jueves, 23 de febrero de 2012
Els afectats per les participacions preferents tornen a sortir al carrer
Una vegada més, els afectats per les participacions preferents han sortit a reclamar que se'ls tornin els diners. Es tracta de persones que van adquirir uns actius financers que els van oferir les seves entitats bancàries. Més tard van descobrir que no podien recuperar els diners, tot i que se'ls havia assegurat que ho podien fer avisant amb dos dies d'antel·lació.
Les participacions preferents són actius a termini permanent, és a dir, que les persones que les han adquirit només poden recuperar els diners venent-los a algú altre. Els afectats denuncien que quan van acceptar posar-hi els estalvis els van assegurar que podrien retirar els diners sense cap problema. De fet, molts d’ells es queixen d’un abús de la confiança que tenien de les entitats, que els recomanaven on posar els diners.
Afectats com la Montserrat Gil creuen que tant la Comissió Nacional del Mercat de Valors, com el Banc d’Espanya i el govern i l’oposició “són filtres que han fallat”. Recorda que la Unió Europea no ha reconeix aquests productes com actius bancaris, i per tant, “alguna cosa no ha funcionat bé.”
L’Associació d’Usuaris de Bancs i Caixes (ADICAE) i diferents serveis jurídics, com el del Col·lectiu Ronda, assessoren les persones de la Plataforma d’Afectats per les participacions preferents, i ja es calcula que aquests productes tòxics podrien haver estat venuts a un milió de persones, i el total de diners que no es tornen als clients per aquests actius, segons els afectats, ascendeix als 30.000 milions d’euros.
De moment, algunes entitats els han ofert altres productes financers a canvi, però sense cap garantia de poder recuperar els diners. Molts d’ells accepten que no se’ls donin els beneficis que els corresponen en interessos, però volen que els tornin els seus estalvis. I aquí, volen deixar clar que els afectats no són inversos que s’han enganxat els dits a causa de l’avarícia, sinó que han tots els són estalviadors, la majoria jubilitats amb els estalvis de tota una vida invertits en les participacions preferents.
Font: BTV noticies
El futuro de nuestros "ahorros" está en buenas manos...
El presidente de la CNMV dice que "el cobro del paro desincentiva la búsqueda de empleo"
Angel Yague entrevistado en Canal Sur
Font:http://www.youtube.com/user/axati1
miércoles, 22 de febrero de 2012
El fraude de las participaciones preferentes
- Su alto riesgo
- La falta de liquidez
- El carácter perpetuo
- Los afectados deben formalizar una reclamación ante el Servicio de Atención al Cliente de la entidad que vendió las participaciones preferentes.
- En caso de no obtener respuesta en el plazo de dos meses o que ésta no fuera satisfactoria, deberán dirigirse a la Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV). Para ello, deben adjuntar cuantos contratos y documentos consideren relevantes para acreditar los aspectos planteados.
- Realizar una demanda.
Contra la ESTAFA, también somos el "ENEMIGO"
Caretas fuera... Tantos recortes de derechos, tantos recortes de servicios básicos, tantos recortes de prestaciones, tantos ajustes salariales, tantos ajustes de cuentas, tantos ataques verbales, tantos ataques policiales, tantas reformas laborales amorales e ilegales, tanto “secuestro” consentido de nuestros ahorros, tanto desprecio a las personas trabajadoras sin empleo, tantos “reales” mangoneos, tantos “regios” pitorreos y tantas y tantas humillaciones día tras día, nos acaban confirmando que para las élites dominantes, los poderes públicos y sobre todo para las fuerzas policiales represoras: la gente del pueblo no somos la ciudadanía, somos el "ENEMIGO".
El consejo y la alta dirección de CaixaBank cobraron 12,5 millones de € el primer semestre de 2011
Los salarios del consejo y alta dirección de CaixaBank ascienden a 12,5 millones en el primer semestre.